Wij hebben een BIAM 800 kruiser onder handen genomen. Dit zijn van origine Noorse boten met een hoog kwaliteitsniveau. Ook hier gold echter: de boot heeft vele eigenaren gehad die allemaal hun eigen ding hebben gedaan waardoor uiteindelijk toch een wat chaotische en onveilige situatie aan boord is ontstaan wat betreft de elektrotechniek.
De vraag van de huidige eigenaar was: Zorg ervoor dat ik veilig kan varen met dit schip!
Daarnaast waren er een aantal hinderlijke verstoringen zoals
• de motor die af en toe niet wilde (her)starten
• als de telefoon werd opgeladen stopte de geluidsinstallatie
• een defecte toerenteller
• en nog wat van die dingen
daarbij graag zonnepanelen en een paar extra stopcontacten.
We
hebben het veiligheidsaspect onder handen genomen en dat was wel nodig
ook. We vonden veel ongezekerde stroomgebruikers en een hoog
kroonsteentjesgehalte. Dit is allemaal aangepast en verbeterd. Daarmee
werden een aantal problemen opgelost.
Wat we vaker tegenkomen is dat in de loop der tijd steeds meer aansluitingen rechtstreeks op de accupolen komen. Afhankelijk van het type kan een 200 Amp/uur accu kortstondig zomaar 1000 ampère leveren. Als een van de aansluitingen kortsluiting maakt gebeuren er vervelende dingen. Dus dit moet je niet willen.
We hebben een zekering blok geplaatst met daarvoor een hoofdzekering van 150 Amp.
En het gehele elektrotechnische systeem onderzocht, voor een groot deel opnieuw aangesloten en goed gedocumenteerd.
Daarnaast
hebben we een nieuwe toerenteller aangesloten en gekalibreerd,
zonnepanelen aangesloten en wat stopcontacten geïnstalleerd.
De eigenaar is geheel tevreden en kan met veel plezier een nieuw vaarseizoen tegemoet zien, zoals hijzelf in eigen woorden zegt.
En last but not least, een schema van de nieuwe situatie gemaakt inclusief beschrijving.