Het schip heeft vele eigenaren gehad en daarmee veel mutaties ondergaan, zeker ook wat betreft de elektravoorzieningen aan boord. Deze waren in veel opzichten onnavolgbaar. Daarnaast wilden de huidige eigenaren een aantal uitbreidingen zoals inductie kookplaten en zonnepanelen. Kortom, een algehele revisie en uitbreiding van het boordnet, zowel 220 als 24 Volt, dat was de opdracht.
Zoals vaker het geval bij zoveelstehands boten was de bedrading, zowel de 220 Volt als 12 Volt in de loop der jaren een fors onoverzichtelijke spaghetti geworden. Daarbij kwam dan ook nog de pech dat ik vrij snel na de aanschaf een nieuwe motor moest laten plaatsen.
De Swinde is de zeilboot van Bob. Een Sweden Yachts 36 gebouwd in 1988 en aangeschaft in 2016. In de loop van de jaren waren veel dingen bijgeplaatst en vervangen. De overbodig geworden bedrading was niet verwijderd. Veel van de toevoegingen en uitbreidingen waren aangeplakt op het oorspronkelijke systeem. M.a.w. het geheel was toe aan een grondige revisie en upgrade.
Wij hebben een BIAM 800 kruiser onder handen genomen. Dit zijn van origine Noorse boten met een hoog kwaliteitsniveau. Ook hier gold echter: de boot heeft vele eigenaren gehad die allemaal hun eigen ding hebben gedaan waardoor uiteindelijk toch een wat chaotische en onveilige situatie aan boord is ontstaan wat betreft de elektrotechniek.
De Pietje van Kan is een Goeree 12.70 ontworpen door Olivier van Meer. Mijn broer heeft het schip in 4 jaar tijd helemaal zelf gebouwd.
Mij heeft hij gevraagd om de elektrische installatie te ontwerpen en te helpen met de realisatie daarvan. Omdat er continue op het schip gewoond werd, is de installatie anders opgezet dan de traditionele aanpak op zeilboten. Dus geen uitgeleidt schakelpaneel met tientallen schakelaars, zekeringen en metertjes.